Op de recente Velofollies-beurs in Kortrijk Expo heeft het Belgische fietsenmerk Swyff zich van zijn beste kant laten zien. Met een vernieuwd gamma , een nieuwe longtail- en cargofiets, allemaal van eigen Belgische bodem, heeft Swyff besloten om 2024 sterk te starten.
Swyff, dat zich oorspronkelijk vooral richtte op compacte en elektrische vouwfietsen, heeft zijn aanbod aanzienlijk uitgebreid. Dit jaar introduceerden ze niet alleen een longtailfiets met middenmotor, maar ook een cargofiets.
Nieuwe Swyff e-bikes
Wat direct opvalt aan de stand van Swyff op Velofollies, is de duidelijke focus op innovatie en kwaliteit. Swyff heeft veel aandacht besteed aan de details, van de keuze voor middenmotor, gebruik van een onderhoudsvriendelijke drijfriem tot het geavanceerde vouwsystemen.
Ook handig is de lage opstap van hun vouwbare middenmotors. Deze modellen zijn voorzien van vering, een sterk kader en een goed vouwsysteem. Daarnaast zijn het zadel en stuur verstelbaar, wat zorgt voor extra comfort tijdens het fietsen.
Als Belgisch merk heeft Swyff ook oog voor details die in ons regenachtige landje goed van pas komen. Zo hebben hun spatborden een extra kapje om spatten van plassen op te vangen. Een feature die andere merken vaak over het hoofd zien, maar die zeker gewaardeerd wordt door fietsers die graag droog willen blijven.
Longtailfiets met Middenmotor
Een van de hoogtepunten in het nieuwe aanbod van Swyff is de longtailfiets met middenmotor. Geen premium longtail, eerder een goed prijs / kwaliteit optie voor meer prijsbewuste kopers.
Doordat ze lokaal produceren en geen onnodige tussenpersonen hebben, kunnen ze hun fietsen aanbieden tegen zeer schappelijke prijzen. Nergens anders vonden we een longtail met middenmotor onder de € 3000.
Deze fiets combineert het praktische nut van een longtailfiets met de kracht en efficiëntie van een middenmotor. Goed voor alle soorten trajecten, ook die met een stevige bergop.
Het ontwerp doet denken aan de vroegere Radwagons, maar Swyff heeft dit concept naar een hoger niveau getild door de toevoeging van een Bafang middenmotor, iets wat de Radwagon niet had.
Veelzijdige elektrische cargofiets
Naast de longtailfiets heeft Swyff ook een cargofiets met laadruimte geïntroduceerd.
Het minimalistische ontwerp, een beetje zoals de eBullitt cargofietsen, zorgt voor een licht kader en weinig onnodige extra’s. De laadruimte reikt tot onder het stuur, wat zorgt voor een efficiënte indeling.
Hoewel de fiets geen elektrisch display op het stuur heeft, maakt hij gebruik van een krachtige achterwielmotor. Deze motor is in staat om je voort te duwen, maar bij zeer zware gewichten kan hij mogelijk minder goed presteren. Dit is iets wat we tijdens een proefrit zullen moeten testen.
Wat nog opvalt aan de Swyff cargofiets is het stuurmechanisme op basis van kabels. Dit zorgt voor een zeer responsieve en nauwkeurige besturing. De fiets lijkt ons zeer wendbaar, licht en aangenaam om op te fietsen.
Wel hebben we nog vragen over de kracht van de elektrische componenten, het vervoeren van zware gewichten en het ontbreken van enige vorm van vering. Hopelijk kunnen we deze vragen beantwoorden tijdens een review of testrit.
Swyff op Klantcontact en After Sales
Swyff onderscheidt zich niet alleen door hun innovatieve producten, maar ook door hun focus op klantcontact en after-sales service. Het merk streeft ernaar om dicht bij hun klanten te staan en biedt uitstekende ondersteuning na de aankoop.
Met hun aanwezigheid op Velofollies heeft het Belgische merk laten zien dat ze een belangrijke speler zijn in de Belgische markt voor elektrische vouwfietsen. In 2024 willen ze dit uitbreiden naar de markt van cargofietsen, met hun eerste longtail en cargofiets als bewijs.
We spraken ook met ChristopheBikes die Swyff merken verkoopt. Ook gaf aan dat de prijs / kwaliteit verhouding en het klantencontact absolute pluspunten waren.
We gaan deze Swyff fietsen reviewen en testen. Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.