Home Merk nieuws Vragen rond Babboe veiligheid, een verhaal met twee kanten

Vragen rond Babboe veiligheid, een verhaal met twee kanten

Vooral het verbergen van potentiële problemen zorgt voor onrust

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Na recente onderzoeken naar de veiligheid van Babboe bakfietsen door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), ontvouwt zich een dieper verhaal. Babboe wordt uit de handel gehaald. Ze moeten modellen terugroepen, en mogen deze voorlopig ook niet meer verkopen.

Deze Babboe modellen zijn uit handel gehaald en worden teruggeroepen:

  • Babboe City/ City-E/ City Mountain
  • Babboe Curve/ Curve-E/ Curve Mountain
  • Babboe Big/ Big-E, Babboe Dog/ Dog-E
  • Babboe Max-E, Babboe Mini-E/ Mini Mountain
  • Babboe Pro Trike/ Trike-E/ Trike XL
  • Babboe Carve-E/ Carve Mountain

Update: Op 27/02/2024 deed Babboe een terugroepactie voor enkele modellen. Klanten worden ook gecompenseerd.

De grote vraag is of Babboe dit wist en het verborgen hield. Of ze verder verkocht hebben wetende dat hun bakfietsen niet veilig zijn. Klanten zullen niet blij zijn als dit de conclusie van het verhaal wordt.

Daarnaast wordt er ook een groot licht geworpen op een groter probleem. Wie controleert de veiligheid van deze fietsen?

De Nederlandse bakfiets: Pragmatisme Ontmoet Traditie

In Nederland, met zijn rijke fietscultuur, is de bakfiets al lang een essentieel onderdeel van het gezins- en stadsleven.

Nog voor ze elektrisch waren reden heel wat Nederlanders al met een bakfiets. De Nederlander geeft ook meer voorkeur  aan kosteneffectiviteit en bruikbaarheid boven premium veiligheidskenmerken. Dit is anders voor de Belgen die meer uitgeven voor veiligheid, comfort en luxe.

De houten bak, een symbool van traditionele bakfietsen, blijft populair ondanks dat het minder veilig is dan moderne materialen.

Voor België is de bakfiets nieuw

Over de grens in België verschuift het scenario. Belgische consumenten, geconfronteerd met vergelijkbare stedelijke uitdagingen, tonen een duidelijke neiging om te investeren in bakfietsen uitgerust met extra veiligheids- en comfortkenmerken.

Misschien heeft het te maken met de slechte fietsinfrastructuur in vergelijking met Nederland. Misschien omdat Belgen de fiets minder gewend zijn. In Nederland zijn fietsers de baas. In België zijn het de auto’s.

Dit onderscheid weerspiegelt mogelijk een andere waardering van risico en een hogere bereidheid om te investeren in preventieve maatregelen. Belgische gezinnen kiezen vaak voor modellen die extra stappen nemen om het welzijn van hun kleine passagiers te verzekeren, van gewatteerde zitplaatsen tot geavanceerde remsystemen.

Babboe: Een Lopend Onderzoek 

Terwijl de NVWA haar onderzoek naar de Babboe bakfietsen voortzet, is het cruciaal op te merken dat het merk een solide basis van tevreden klanten behoudt.

De gevallen van framefalen, hoewel zorgwekkend, vertegenwoordigen een klein deel van de tienduizenden Babboe-fietsen die Nederlandse gezinnen dagelijks dienen.

Babboe garantie op het kader

Staat op hun website zo te lezen:

De Babboe bakfietsen worden geleverd met 5 jaar garantie op het frame, 1 jaar garantie op de bak en 2 jaar garantie op onderdelen met uitzondering van onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zoals banden, ketting, kettingbladen, kabels en remblokken. Alle garantietermijnen kun je vinden in de garantievoorwaarden.

Getest op veiligheid en degelijkheid
De bakfietsen van Babboe zijn getest op veiligheid en duurzaamheid door de Europese testautoriteiten SGS en/of TÜV.

(Bak)fietsen homologeren

Interessant is dat het toezicht op het ontwerp en de veiligheid van dergelijke voertuigen in Nederland, België en eigenlijk heel Europa op reactieve basis werkt. Een fiets wordt pas onderzocht eens er klachten zijn. Wel belangrijk is dat je de fiets homologeert, maar er is geen orgaan dat dit nakijkt.

In 2020 nam Urban Arrow en NEN het initiatief om hier meer regulering en certificering voor uit te werken. Er zijn ondertussen dus ook enkele Europese EN standaarden voor (ook cargo- en bak)fietsen. Zo zijn termen als ISO 4210, EN 15194 en L1e-B voor speed pedelecs niet onbekend voor fabrikanten.

Overheidscontroles op nieuwe modellen zijn niet routine, ze komen in actie wanneer er significante zorgen rijzen. Deze regelgevende benadering, hoewel het markttoetreding en innovatie vergemakkelijkt, roept vragen op over het evenwicht tussen het bevorderen van innovatie en het waarborgen van veiligheid.

Vooruitkijken: Veiligheid, Innovatie en Regelgeving

Het onderzoek naar Babboe bakfietsen dient als een kritisch moment voor belanghebbenden – fabrikanten, consumenten en regelgevende instanties – om de kaders die de veiligheid van bakfietsen waarborgen, opnieuw te beoordelen en mogelijk te versterken.

Met veiligheidscertificeringen en homologatieprocessen al op zijn plaats, kan deze situatie een heroverweging van hoe deze maatregelen worden toegepast en gemonitord uitlokken, ervoor zorgend dat de fietsen die ons meest kostbare bezit dragen – onze kinderen – zo veilig mogelijk zijn.

Terwijl de fietscultuur blijft evolueren, moet ook onze aanpak om te zorgen dat elke rit veilig is, zonder het plezier en het nut dat deze fietsen aan ons dagelijks leven toevoegen, in het gedrang te brengen.

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akkoord Meer info