Tijdens ons recent bezoek naar de Velofollies 2024 fietsbeurs, kwamen we enkele opmerkelijke Franse merken tegen.
Eén merk dat er echt uitsprong was Vello Bike. Ze produceren een unieke, lichte, elektrische vouwfiets die zich onderscheidt op het gebied van snelheid, gewicht en vouwtechniek. Ook de motor en de batterij zijn bijzonder.
De Ontwerper Achter Vello Bike
De ontwerper van de Vello Bike is een echte wielerfanaat. Zijn doel was om de snelheid van zijn racefiets te behouden in een model dat hij gemakkelijk mee kon nemen en gebruiken in de stad.
Het eerste ontwerp, dat we zagen op de stand van Vello Bike, had grote, dunne wielen, een sportieve rijpositie en een wielerstuur met gebogen handvatten. De ontwerper heeft nu een titanium optie toegevoegd die de fiets nog lichter, sneller en sterker maakt.
Met een gewicht van 12,9 kg voor de elektrische versie en 9,9 kg voor de niet-elektrische versie, is dit (voor zover we weten) de lichtste vouwfiets op de markt.
Naast deze twee versies zijn er nog andere modellen rond dit kader gebouwd. Voor elk budget, elektrisch en niet-elektrisch. De fietsen zijn licht en ontworpen voor snel te kunnen fietsen, ook bergop.
De Vouwtechniek van Vello Bike
De vouwmechanismen van de Vello Bike zijn mooi weggewerkt. Eén zit boven het achterwiel en één net boven het voorwiel. Het resultaat is een fiets die niet alleen snel en licht is, maar ook gemakkelijk mee te nemen. Uniek aan deze vouwtechniek is dat de sterkte van het kader niet verzwakt wordt. Belangrijk aan hoge snelheden, wat je met deze Vello Bike moet kunnen bereiken.
Het stuur, of beter gezegd de handvatten, hebben ook een innovatieve manier om naar binnen te vouwen. Dit draagt bij aan de snelheid van de fiets. Het lichte gewicht en de grote wielen zijn hierbij een groot voordeel.
Het Vouwen en Vervoeren van de Vello Bike
Het vouwen van de fiets gaat redelijk snel, ondanks de speciale vouwmechanismen. Het gebeurt op enkele seconden, al moet je eerst wel wat voorbereidend werk doen.
Sterke magneten houden het frame en de wielen goed samen. Opgevouwen is de fiets iets breder dan de kleinste modellen op de vouwfietsmarkt. Maar dankzij het lichte gewicht is de fiets makkelijk op te tillen, mee te nemen of in de auto te plaatsen. Het voortduwen eens gevouwen leek niet mogelijk.
Het losmaken van de fiets vereist een stevige rug. Maar zodra de magneten loslaten, vouwt de fiets zich zeer gemakkelijk uit. De fiets zet zich bijna automatisch terug in positie. Dit is een bewijs van de doordachte ontwerpelementen die in de Vello Bike zijn verwerkt.
De Motor en Batterij van de Vello Bike
Wat ook opvalt, is de keuze voor de motor en de batterij. Vello Bike kiest niet voor een typische Bosch Shimano of een achterwielmotor van een onbekend merk. In plaats daarvan kiezen ze voor een achterwielmotor met ingebouwde batterij.
Deze batterij is misschien niet heel krachtig, maar laadt zichzelf automatisch op tijdens het rijden. Het maakt gebruik van de momentum van de fiets om energie op te slaan. Dit is enorm innovatief en voegt weinig gewicht toe, waardoor de fiets opnieuw uitblinkt in waarvoor hij gemaakt is: snelheid.
Een opvallende update is de introductie van de Bike+ GEARS, de eerste in hun reeks die gebruikmaakt van een derailleurversnellingssysteem met drie snelheden.
Dit model bouwt voort op het Zehus systeem, bekend om de integratie van een motor en batterij in de naaf van het achterwiel, en voegt daar een regeneratief remsysteem (K.E.R.S. – Kinetic Energy Recovery System) aan toe om de actieradius van de batterij te vergroten zonder extra opladen.
De combinatie van deze technologieën maakt de Bike+ GEARS een aantrekkelijke optie, vooral voor rijders in heuvelachtige gebieden, dankzij de bewering dat het mogelijk is om stijgingen tot 17% te overwinnen zonder veel moeite.
Vello Bike en de Longtailfietsen Markt
Naast hun innovatieve elektrische vouwfiets, richt Vello Bike zich ook op de populaire markt van de longtailfietsen. Hierbij gaan ze minder revolutionair te werk. Het sterke titanium kader wordt wel behouden, al is er ook een goedkopere optie. Ze maken wel gebruik van kwalitatieve componenten om hun sterke frame verder te ondersteunen.
Vello kiest voor Bosch CX elektrische ondersteuning. Dit zorgt voor een betrouwbare en krachtige aandrijving van 85 nm. Goed voor het vervoeren van twee kindjes op het bagagerek, tot 65 kg. Dit maakt de longtailfiets van Vello een praktische en duurzame keuze voor gezinnen.