Op de beurs van Velofollies 2024 trok een bijzonder merk mijn aandacht: GasGas, bekend van hun robuuste brommers, heeft de stap naar de elektrische fietsmarkt gezet.
Hun stand, een smeltkroes van innovatie en motorerfgoed, huisvestte de Moto 2 e-bike, een model dat de lijnen tussen e-bikes en elektrische scooters doet vervagen.
Brommer-achtig, mooi en krachtig
De Moto 2 valt direct op door zijn unieke ontwerp. Met een robuust stalen frame en een opvallend lange, comfortabele zadel biedt deze e-bike een uitnodigende zit voor uiteenlopende gebruikers. GasGas heeft duidelijk geput uit hun rijke motorhistorie, wat terug te zien is in de esthetiek van deze fiets. De dikke 20-inch banden geven het een stoer uiterlijk en beloven stabiliteit en comfort op diverse ondergronden.
De technische specificaties van de Moto 2 spreken tot de verbeelding. Aangedreven door een krachtige Bafang H550 motor van 750W en een koppel van 70Nm, belooft deze e-bike een indrukwekkende acceleratie.
Voor de Europese markt is alles beperkt tot 25 km/u en 250 Watt. Voor de VS heb je een gashendel en kan je tot 45 km/u rijden. Wie weet komt er ooit nog een speed pedelec variant.
De integratie van een 672Wh batterij verzekert dat de rijder lange afstanden kan afleggen zonder de zorgen van een lege batterij. Deze combinatie maakt de Moto 2 niet alleen geschikt voor stadsverkeer maar ook voor avontuurlijke tochten buiten de gebaande paden.
Sterke GAS GAS bouwkwaliteit
Opvallend is ook de connectiviteit van de Moto 2. Met een LED-display dat Bluetooth-connectiviteit ondersteunt, kunnen rijders eenvoudig hun smartphone koppelen om navigatie of ritgegevens bij te houden. Dit moderne snufje voegt een extra dimensie toe aan de rijervaring, waarbij technologie en traditie hand in hand gaan.
De remmen van de Moto 2, Tektro Gemini SL hydraulische schijfremmen met 4 zuigers, zorgen voor een krachtige en betrouwbare remwerking, essentieel voor de veiligheid in zowel stedelijke omgevingen als op ruiger terrein. Samen met de Microshift 7-speed versnellingen biedt de Moto 2 een rijervaring die zowel soepel als responsief is, geschikt voor een breed scala aan rijstijlen en -voorkeuren.
(Voorlopig) geen vering
Er is geen enkele vorm van vering, iets dat ik bij de APE RYDER wel zag. De krachtige Bafangmotor is begrensd tot 250 Watt en 25km per uur, maar zorgt wel voor een zeer goede acceleratie. Doordat de motor in het achterwiel zit en directe aandrijving biedt, trek je hiermee sneller op dan met andere elektrische fietsen.
De slick moto-banden geven ook aan dat deze streetbike vooral bedoelt is voor de straat, en blijkbaar ook het strand. We hebben de Moto2 nog niet uitgetest. Eens getest kan je de resultaten terugvinden in het review, de wegtest en onze lijst van de beste e-fatbikes, om te zien waar deze GASGAS Elektrische fatbike (of Beach Cruiser) terecht komen.
Wij noemen ze voorlopig nog ped-scooters of StreEtbikes, in deze video noemt GasGas ze Cruiser bikes of ‘urban cruisers’, als alternatief voor de beach cruisers.
Hierdoor lijkt GasGas zijn doel te bereiken: snel en stoer. Ook de veiligheid is in orde. De remmen van Tektro zijn van uitzonderlijk hoge kwaliteit, wat nodig is om veilig te kunnen remmen. Het ontwerp van de remmen aan het BMX-stuur is handig en makkelijk te grijpen, zodat je snel controle hebt.