Home Reviews Review: Orbea Diem | Urban e-bike

Review: Orbea Diem | Urban e-bike

De beste elektrische stadsfiets van 2024, met prijzen van Eurobike, CyclingWorld, ...

Door Slim Abid

De Orbea Diem heeft al heel wat internationale prijzen gewonnen. Van Eurobike tot de Red Dot Awards, het gaat hier om de meest erkende prijzen binnen het ontwerpen van fietsen. We kregen hem in handen om gedurende een lange tijd uit te proberen en te zien of wij ons konden vinden in deze prijsuitreikingen.

Langs de ene kant begrijpen we waarom de Orbea Diem vaak de beste urban e-bike van 2024 genoemd wordt. Langs de andere kant zijn er, zoals bij elk nieuw ontwerp, enkele kwaaltjes; de Diem kan nog beter worden. In dit artikel vind je onze uitgebreide bevindingen na het testen van de Orbea Diem.

Unieke ontwerp van de Orbea Diem

In deze review van de Orbea Diem:

  1. Ontwerp
  2. Prestaties
  3. Rijcomfort
  4. Prijsvergelijking

Waarom kies je de Orbea Diem:

  • Fietst zeer aangenaam en natuurlijk
  • Comfortabele e-stadsfiets
  • Vering zonder vering
  • Krachtige motor (65 nm)
  • Mooi ontwerp en afwerking
  • Beschikbaar in 3 prijsklasses

Waarom koop je hem niet:

  • Iets duurder (maar zeer goede prijs/kwaliteit)
  • Niet geschikt voor alle ondergronden (lees off-road)
  • Enkele kinderziektes (dit is het eerste ontwerp van de Diem)

Voor wie: De Diem is echt voor iedereen, man en vrouw, jong en oud, groter en kleiner. Het beste aan deze fiets is het ontwerp, mits enkele kleine details. Het oogt als een normale fiets, fietst enorm gemakkelijk en heeft krachtige ondersteuning.

Onze volledige conclusie vind je onderaan

Orbea Diem 20 volledige test en review
Orbea Diem 20 volledige test en review

1. Het Ontwerp (9/10)

Beginnen doen we zoals altijd bij hetgene dat de fiets het meest uniek maakt, namelijk het ontwerp. Net zoals elk fietsmerk maakt Orbea gebruik van fietsonderdelen om hun innovatieve kader fietsklaar te maken. Het ontwerp is ook de reden waarom deze Diem zoveel designprijzen heeft gewonnen. Zij wijken af van het traditionele fietsontwerp en maken gebruik van hun gepatenteerde Diamond Glide design, om enkele traditionele fietsonderdelen weg te kunnen laten.

Diamond Glide van Orbea

Dit ontwerp, is ook hetgeen dat de Diem een echte eyecatcher maakt. Het minimalistische, simpele, maar elegante kader op die grote wielen geeft de Diem een aparte look. Maar het ontwerp is er niet alleen om op te vallen, de Diem rijdt vooral enorm soepel en vlot. Met 23.6 kg is het ook een relatief lichte elektrische stadsfiets, maar zeker niet de lichtste.

Dit speciale Diamond Glide ontwerp maakt gebruik van de flexibiliteit van het aluminium kader om net voldoende verticaal door te veren en schokken te absorberen. Uiteraard spelen de keuze voor de grote banden en het gebruik van een carbon voorvork hier ook een grote rol, maar het is vooral het Diamond Glide ontwerp dat hier revolutionair is. Deze gepatenteerde technologie zullen ze ook op hun andere fietsen gaan toepassen.

Voor iedereen

De Diem is een elektrische fiets met een unisex ontwerp. Er zijn drie verschillende kadermaten beschikbaar, maar de opvallende lage opstap dient wel degelijk om extra gebruiksvriendelijk te zijn voor zowel mannen als vrouwen.

Om in te spelen op meerdere gebruikers maakt de Diem ook gebruik van een verstelbare stuurpen als ook zadelpen. Deze kan je uitrusten met een (optionele) dropperpost. Zo maakt Orbea gebruik van hun mountainbike-kennis om hun stadsfietsen gebruiksvriendelijker te maken, om meer comfort te bieden op hun stadsfietsen. In de stuurpen zit ook een spinbloksysteem zodat het stuur niet te ver kan draaien.

Ook het ontwerp van hoe de voorvork op deze grote wielen staat is wel opvallend. Deze staat relatief schuin tegenover andere elektrische stadsfietsen en is opnieuw in iets dat we meer zien, dat we wel vaker zien bij sportieve fietsen. Maar ook dit is een verborgen voordeel. Door de band goed te zien krijg je ook meer stabiliteit of zekerheid tijdens het nemen van bochten.

Hierdoor komt het stuur ook meer naar de gebruiker toe. En blijft de rijpositie comfortabel en redelijk rechtop. Het is geen typische rechtopzittende houding, maar wel één waar je licht sportief mee kan fietsen. Want naast comfort blijft prestatie toch ook wel een van de kenmerken van de Orbea stadsfietsen.

diem vertical flex diamond glide
diem vertical flex diamond glide
Diamond Glide van Orbea zorgt voor extra verticale vering vanuit het kader
Diamond Glide van Orbea zorgt voor extra verticale vering vanuit het kader
Nieuwe Obrea diem ontwerp met diamond glide

Volledig afgewerkt

Ook meer dan noemenswaardig is de afwerking van deze fiets. Niet enkel zijn de lasnaden volledig weggewerkt, ook de kleine details zijn van grote kwaliteit. Alle kabels zijn volledig weggewerkt.

Naast een mooie afwerking en het verstoppen van kabels, is deze Orbea Diem ook een voorbeeld van alles integreren. De lichtjes, het voorlicht is in het stuur geïntegreerd, maar ook modulair en kan eruit gehaald worden om, als je een voorste cargobak zou gebruiken, deze daarop te plaatsen en zo optimale verlichting te voorzien.

Ook achteraan zit het achterlicht mooi in het spatbord verwerkt. Iets minder opvallend is de standaard of de voet; ook deze is geïntegreerd in het kader. Wel spijtig is dat de voet geplaatst is op een manier dat als je de fiets achteruit rolt, de pedaal hiertegen botst. Eén van die kleine mankementjes.

Daytime running lights

Ook opvallend en een zeer positieve feature, waar we al jaren op wachten, is de innovatieve DRL, Daytime Running Lights. Dit licht, een uiterst sterk ledlicht, zorgt ervoor dat je van alle richtingen, behalve langs achter, steeds goed zichtbaar blijft, ook overdag. Dit lichtje is verder nog uitgerust met een USB-C aansluiting, zodat je je telefoon, die dient als display, kan opladen.

Geintegreerde Shimano EP6 elektrische motor
Geintegreerde Shimano EP6 elektrische motor
Unieke daytime running light verlichting Orbea Diem
Unieke daytime running light verlichting Orbea Diem
Orbea Diem geintegreerde en modulaire verlichting
Orbea Diem geintegreerde en modulaire verlichting
Geintegreerd 180 graden achterlicht zichtbaar van de zijkant
Geintegreerd 180 graden achterlicht zichtbaar van de zijkant
Modulair ontwerp met optie voor bagagerek voorin
Modulair ontwerp met optie voor bagagerek voorin

2. Prestaties; acceleratie en snelheid (9/10)

Topsnelheid (9/10): 25 km/u – Makkelijk te behalen.

Accelerate (9/10): Snel en beheerst.

Topsnelheid aanhouden (9/10): Makkelijk te behouden.

Prestaties bergop (8/10):  Met de 65 nm EP6 middenmotor ga je aan 20-22 km/u de berg op.

Shimano EP6 met 65 nm aan te passen in de Shimano E-tube app
Shimano EP6 met 65 nm aan te passen in de Shimano E-tube app

Van de prestaties van de Orbea Diem zou je veel mogen verwachten. Uiteraard hangt het af van welke versie je kiest: Orbea Diem 10, 20, of 30. Ze maken gebruik van verschillende motoren, maar allemaal zijn ze van Shimano en van hoge kwaliteit.

Shimano EP motoren

De EP8 biedt 85 Nm en is vergelijkbaar met motoren die op cargofietsen gebruikt worden met een draagcapaciteit tot 200 kilo. Die is meer dan sterk, misschien zelfs te sterk. Daarna volgt de EP6, die wij getest hebben, en die nog steeds 65 Nm biedt. Voldoende voor een middenmotor die vooral in de stad gebruikt zou worden.

Dat Shimano dus een geweldige motor maakt is het argument om naar boven te halen. Shimano, vaak gebruikt voor elektrische mountainbikes, is zeer minimalistisch. Op deze Diem, met deze motor, is er geen display, enkel een zeer kleine knop, enkel een zeer kleine controller, bevestigd aan de linkerkant van het stuur, met twee lichtjes. Je kan wel meer informatie krijgen, zoals snelheid, autonomie, je ritafstand of andere statistieken,  door je smartphone als display te gebruiken.

Interne versnellingsnaaf voor Diem 20

Omdat je goede prestaties verwacht, vallen de kleine foutjes en mankementen meer op. De Shimano-motor op onze Diem 20-testfiets wordt vergezeld door een Shimano Nexus Inter 5e versnelling, een achterwiel-naafversnelling. Voordeel hiervan is het interne schakelsysteem dat geen onderhoud vereist.

De fiets maakt ook gebruik van een drijfriem, wat opnieuw weinig onderhoud vergt. Bovendien kan je schakelen in stilstand, wat sommige mensen toch belangrijk vinden. De Nexus-achterwielnaaf bedien je met een Microshift-versnelling. En deze onderdelen lijken niet perfect op elkaar afgestemd.

Bij kalme fietstochtjes zal je dit probleem ook niet snel merken. Trap je goed door en maak je gebruik van de volledige kracht van de Shimano-motor, dan hoor je die versnelling wel eens klappen. Alsof er iets misgaat in de anders geruisloze interne versnellingsnaaf.

Speciaal ontworpen Shimano batterij 630 Wh niet uithaalbaar
Speciaal ontworpen Shimano batterij 630 Wh niet uithaalbaar
Laadpoort voor de Orbea Diem
Laadpoort voor de Orbea Diem

Ter vergelijking: de onlangs geteste Cortina E-Mozo Pro met Shimano E6100 middenmotor (60 Nm aan kracht), vergezeld door de Nexus 7, maakte dit geluid niet, al ging het versnellen daar wel minder vlot. Dit doet vermoeden dat de motor misschien iets te krachtig is voor de gekozen naaf.

Op de Orbea Diem 10 met Shimano EP8 en Enviolo Automatiq zal je dit probleem niet hebben. Ook op de Diem 30 met EP6 en Shimano Cues derailleur zal dit anders zijn.

Lange aangename testritten

Toch mag je aankoop niet van deze geluidjes afhangen. Tijdens onze langste testrit, 50 km heen en weer naar Brussel, hebben we hier geen last van ondervonden. Ook de 20 km, afgelegd door een onervaren tester, is perfect verlopen zonder enige klachten van de gebruiker.

Wat vooral opviel tijdens deze testritten, is hoe naadloos en gemakkelijk de Shimano EP6-motor inspeelt op het trappen. Het fietsen voelt ontzettend natuurlijk aan, en ook mensen die voor het eerst op een elektrische fiets kropen, namelijk deze Diem 20, voelen zich zeer veilig en op hun gemak.

Opvallend hoe iemand met ‘angst’ (lees: weinig ervaring) van elektrische fietsen, na 5 minuten op de Diem zei: “Dit is wel misschien een fiets voor mij.” En dat is niet enkel het ontwerp van de Orbea Diem, maar vooral het comfort en de controle van deze elektrische ondersteuning.

Minimalistische Shimano controller EP6
Minimalistische Shimano controller EP6
Shimano Microshift 5-speed en shifters
Shimano Microshift 5-speed en shifters
Orbea beschermer voor drijfriem
Interne Nexus 5 versnelling
Interne Nexus 5 versnelling
Carbon CDX drijfriem op de Orbea Diem
Carbon CDX drijfriem op de Orbea Diem

3. Het rijcomfort  (8/10)

Rijcomfort op platte wegdek (9/10): Zeer goed, geen extra vering nodig.

Rijcomfort op oneven wegdek (7/10): niet bedoeld voor off-road of hevige hobbels.

Rijcomfort bij lange afstanden (8/10): Geen last na 40 kilometer.

Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (8/10): De grote brede banden bieden raakvlak.

Grote relatief brede banden voor extra rijcomfort en grip
Grote relatief brede banden voor extra rijcomfort en grip
Minimalistische MIk bagagedrager voor 20 kg aan cargo
Minimalistische MIk bagagedrager voor 20 kg aan cargo
Ergonomische grips en makkelijk te grijpen remmen Orbea Diem
Ergonomische grips en makkelijk te grijpen remmen Orbea Diem

Minstens even belangrijk als prestaties is het comfort, zeker als je voor zo’n minimalistisch ontwerp gaat en de claim maakt dat je met je Diamond Glide-ontwerp geen nood hebt aan vering. En ergens voel je dit ook. Wip je op en neer op je zadel, dan voel je die verticale flexibiliteit wel degelijk. Het doet wat denken aan zadelpenvering, zonder dat die er is.

Geen vering (nodig)

Dit geldt wel enkel voor schokken op de onderrug. Ga je fietsen, dan zal je ook, zeker in een sportieve houding, schokken op de voorvork voelen. Hoe meer gewicht op de voorvork, hoe harder je deze schokken voelt. En met de licht sportieve houding, hoewel deze redelijk rechtop is, zou je die iets meer moeten voelen.

Bij het ontwerpen heeft Orbea hier een keuze gemaakt voor een carbon voorvork, om deze schokken extra op te vangen. De ergonomische handvatten helpen ook bij langere ritten. De grote kwalitatieve banden vallen ook meteen op. Niet alleen maken ze het ontwerp nog specialer, ze zorgen er ook voor dat schokken opgevangen worden en dat er makkelijk snelheid gemaakt kan worden als je kiest voor beperkte elektrische steun. Ze zorgen er ook voor dat de urban e-bike enorm vlot fietst. Echt wel HET kenmerk van onze testrit: vlot en soepel.

Belangrijk is ook dat je naar deze Orbea kijkt voor wat hij is. En hoewel ze pro zijn in het maken van mountainbikes, is dit geen fiets om offroad mee te gaan. Daar is hij niet voor gemaakt; deze dient echt voor alledaagse ritten van A naar B. Een vervanger voor de auto in de stad en daar net buiten. Maar dus niet in de bossen en ook niet voor lange trektochten. Dit kan wel, maar daarvoor is hij niet gemaakt.

Diamond Glide van Orbea zorgt voor extra verticale vering vanuit het kader
Diamond Glide van Orbea zorgt voor extra verticale vering vanuit het kader
Kwalitatief spatbord met dubbele bevestiging maken geen geluid
Kwalitatief spatbord met dubbele bevestiging maken geen geluid
Spatborden achterwiel ook dubbel bevestigd en van hoge kwaliteit
Spatborden achterwiel ook dubbel bevestigd en van hoge kwaliteit
Standaard of poot mooi geintegreerd in het kader
Standaard of poot mooi geintegreerd in het kader
standaar voet van Orbea Diem
standaar voet van Orbea Diem

4. Prijsvergelijking (8/10)

De Orbea Diem bestaat in drie versies. Het belangrijkste om te weten is dat het kader altijd hetzelfde blijft. Ook het stuur, zadel en de banden blijven identiek. Het verschil ligt in de motor en batterij, alsook de versnellingsopties en remmen. Hieronder een klein overzicht van de verschillen, als ook de prijs per model:

Diem 10 Diem 20 Diem 30
Motor Shimano EP801 Shimano EP600 Shimano EP600
Batterij 630 Wh 630 Wh 540 Wh
Versnellingen Enviolo Automatiq Shimano Nexus Inter-5E Shimano Cues U4000 GS
Remmen Shimano Cues U8020 Shimano MT200/MT201 Shimano MT200/MT201
Verlichting (voor) Starstream Pro, High Beam Starstream Pure, Low Beam Starstream Pure, Low Beam

Een nieuw ontwerp met innovatieve features en onderdelen van hoge kwaliteit. Of je nu gaat voor de Diem 10, Diem 20 of Diem 30, het blijft een stevige aankoop. De Diem 20 kost momenteel 4.599 euro. Kies je voor het premium gamma met EP8 en Enviolo Automatiq, dan moet je zo’n 1000 euro opleggen tot 5.599 euro. De Diem 30 met derailleuraandrijving is ook meer dan goed en kost 3.799 euro.

Als je dit vergelijkt met de huidige markt van elektrische stadsfietsen, dan merk je dat de Diem goed geprijsd is, maar toch tot het hoge prijssegment behoort. Ergens logisch door de keuze van onderdelen, maar anderzijds zal die hierdoor niet beschikbaar zijn voor prijsbewuste consumenten.

In dit prijssegment vinden we ook de high-end e-bikes van Gazelle terug, alsook modellen van Kettler en Riese & Müller, telkens uitgerust met hoogwaardige Bosch-motoren. Ook Cowboy en VanMoof zitten in dit prijssegment, maar in vergelijking met deze twee merken neemt Orbea toch de bovenhand met hun Diem-lijn.

Eindconclusie review Orbea Diem

We waren aangenaam verrast door onze testritten op de Orbea Diem, vooral omdat dit initieel een simpele elektrische fiets leek, die uiteindelijk heel wat verborgen features heeft. Dit allemaal dankzij het innovatieve ontwerp, dat toch enkele jaren van research en development vereist. Het is ook mooi om te zien hoe het team van Orbea volledig achter hun nieuwe ontwerptechnologie staat en hoe deze in de volledige lijn van Orbea terecht zal komen. Deze technologie is niet 100% nieuw; we zagen het reeds in sportieve koersfietsen van Trek en Orbea zelf. Flexibiliteit in het kader gebruiken als een voordeel, dat zal steeds couranter worden.

Los van onze eigen mening vonden we het ook mooi om te zien dat alle mensen, van beginner tot ervaren, die deze fiets uitgetest hebben, even aangenaam verrast waren. Het enige struikelblok is de prijs, want bij zo’n dure aankoop mogen er eigenlijk geen mankementen zijn. En zoals we hier beschrijven in de uitgebreide review van de Orbea Diem, valt het op dat er nog enkele elementen zijn waar aan gewerkt moet worden.

Onze testritten met de Orbea Diem 20

We hebben verschillende testritten ondernomen op deze Orbea Diem 20. Niet alleen wij, ook heel wat andere mensen hebben deze fiets mogen testen om hun feedback te geven. Van beginner tot ervaren.

De langste testrit was onze daguitstap naar Brussel. We reden van Halle tot Brussel via de fietssnelweg om nadien in Brussel stad wat rond te rijden. Met de Multicharger (Bosch CX85 Nm motor) aan zijn zijde reed de Diem 20 aan een gemiddelde van 23.8 km per uur.

Wat meteen ook opvalt in vergelijking met de Riese & Müller Longtail is het verschil in gewicht en hoe weinig elektrische steun je nodig hebt op een plat wegdek. De fiets voelt licht aan, fietst gemakkelijk en is stabiel; je kan zelfs kilometerslang zonder handen doorfietsen. De 65 Nm die de Shimano EP6 biedt, was geen nadeel tegenover de 85 Nm van Bosch op dit traject. Vooral met wind tegen viel het op hoe deze motor nog steeds makkelijk die topsnelheid kan aanhouden, ook zonder veel trapvermogen van de gebruiker.

Wel vervelend is de beperkte informatie over de stand van de batterij; plots gaat die op oranje en dan zit je al meteen aan 30%. We waren nog een heel aantal kilometers van huis verwijderd en op maximale ondersteuning was het 10 minuten later al gedaan. Gelukkig is deze fiets licht en kan je makkelijk zelf trappen. Maak je gebruik van de smartphone op je fiets dan is dit geen probleem, maar wij fietsen liever zonder.

Ook het schakelen was iets waar we aan moesten wennen. De bediening van de Microshift gebeurt zowel omhoog als omlaag schakelen, met de duim, waar je misschien gewoon bent om ook de wijsvinger te gebruiken. Los van het gebruik is de Microshift en Nexus 5 versnelling niet de beste keuze die Orbea gemaakt heeft. Dit was ver van problematisch, maar zorgde er toch voor dat deze Diem menselijk aanvoelt.

De rechtopzittende houding en het ver uitstekende voorwiel waren in het begin even wennen, maar uiteindelijk zorgde het voor meer controle over het sturen. Opvallend was ook dat in de stad heel wat mensen omkeken om te zien welke fiets er nu net voorbij gereden is.

Ook interessant