Home Nieuwe modellen Nieuw: Cowboy Cross

Nieuw: Cowboy Cross

De nieuwe elektrische fiets van het Belgische Cowboy

Door Slim Abid

Na het Nederlandse Tenways, is het tijd voor de Belgische Cowboy om hun nieuwe model op de markt te brengen. De Cowboy Cross is hun eerste all-road fiets, waarmee ze aangeven dat ze naast de absolute platte stadswegen, nu ook comfort bieden voor hobbelige ondergronden of lichte offroad fiets sessies.

Kenmerkend ontwerp van Cowboy

Cowboy e-bikes, die kennen we ondertussen allemaal wel, zien er mooi uit en staan vooral bekend om hun moderne ontwerp. De lage opstap of de doorstap was een verandering die Cowboy ook aantrekkelijk maakte voor het vrouwelijkere publiek.

Wij hadden eerst een Cowboy 1 (zonder spatborden!), die we tweedehands oppikten. De Cowboy 2 en 3 hebben we niet gekocht, maar wel volledig uitgetest. Deze zijn nu omgevormd tot de Classic lijn, die je kan krijgen vanaf 2500 euro, een prijs vergelijkbaar met hun basis Cruiser model. De Cruiser lijn neemt eigenlijk over waar de Cowboy 3 eindigde.

Cowboy Cross nieuwe elektrische fiets
Cowboy Cross nieuwe elektrische fiets

Cowboy Cross, het premium gamma

Met de Cross introduceert Cowboy hun premium gamma, met verbeterde onderdelen die meer kwaliteit en rijcomfort bieden. Vooral op die onregelmatige wegen. Eén pijnpunt bleef echter altijd het ontbreken van vering. Meestal is dit geen probleem, maar op veel Belgische wegen, zeker in de stad, komen we nog veel eeuwenoude kasseien tegen.

En daar gaat deze Cowboy Cross verandering in brengen. Naast de opvallendste verandering, het gebogen frame, zien we ook de upside-down vering in het ontwerp van de nieuwe Cowboy Cross verschijnen. Om niet terug te vallen in het mannelijke verhaal hebben ze nog steeds een step-through frame beschikbaar, maar zonder deze gebogen stang is de vergelijking met de Cruiser snel gemaakt.

Verschillen cowboy cruiser ST en Cross St
Verschillen cowboy cruiser ST en Cross St

Deze Cowboy Cross zal voor 4000 euro verkocht worden (3500 in voorverkoop), waardoor ze zich in het licht verhoogde prijssegment plaatsen. Ook de vorige Cowboys werden rond dit prijspunt gelanceerd – of zelf iets duurder. En toch lijkt deze Cowboy Cross veel beter.

Je hebt wel extra voordelen, zoals de bijkomende vering en de verbeterde batterij, met 50% grotere capaciteit. En de nieuwe Check My Bike-diagnosetool die je via de app kan beheren. Hierin zit ook een intelligente crash- en diefstaldetectie, en slimme feedback op je fietsgedrag. Maar goed, deze smartphonefuncties zullen ook wel beschikbaar zijn/worden op andere Cowboy fietsen.

Specs van de Cowboy Cross

Dan nu meer over de Cross. Het is een elektrische fiets die naast het dagelijkse stadsgebruik ook bedoeld is voor de avontuurlijke weekendtrips.

De grotere batterij en de extra vering moeten hier perfect op inspelen. Ook het bandenontwerp is wat ruigere, en moeten zorgen voor minder platte banden, maar ook een comfortabel avondtuur.

Cowboy = Tech

Cowboy kennen we vooral ook door hun technische innovaties. Het hebben van de Cowboy-app op je smartphone is een must, maar hierin krijg je wel meteen een overzicht van je fiets, je trajecten, het weer, de route en de dienst na verkoop. Want via de app blijf je in contact met het merk en krijg je ook updates over wanneer je de batterij eens extra moet opladen. Of wanneer er iets mis is met jouw fiets. Of als je vragen hebt over jouw fiets.

Tegenwoordig zijn er ook veel meer functies beschikbaar, zoals de Check My Bike, een diagnostische tool die je fiets controleert op prestaties en de servicebehoefte. Daarnaast heb je ook de Find My Bike GPS, de Share My Ride en Predictive Alerts die je kan instellen in de Google Maps navigatie.

Cross in detail

Laten we naar wat meer specifieke details kijken.

De upside-down vering zorgt voor 40mm veerweg. Of dit lucht- of veerbelasting is, is nog niet duidelijk, hoewel we vermoeden dat het luchtbelasting is. 40mm in een upside-down vork is ruim voldoende, zeker voor allroad gebruik, maar niet voor mountainbiken of volledig offroad gaan. Voor vergelijking, Opium maakt gebruik van een 50mm veerweg op hun nieuwe L en T series.

De brede 60mm banden vangen extra schokken op en zorgen voor meer grip op gladde of minder vlakke parcours. Cowboys waren vroeger vooral gekend voor hun dunne banden en snelheid, deze zijn wat breder en bedoeld voor uiteenlopende ondergronden.

Aangepast bandenprofiel en upside down vering 40 mm
Aangepast bandenprofiel en upside down vering 40 mm

De motor, afgestemd op 250W, heeft 45Nm aan koppel. Dat is meer dan voldoende, wat we gewend zijn van Cowboy, die door de directe achterwielaandrijving ook snel optrekt. Verder worden ze afgewerkt met een Tektro remsysteem, krachtige remmen, want veiligheid is iets dat iedereen tegenwoordig wil, zeker op een elektrische fiets.

De Stepover weegt 27,9kg en is geschikt voor mensen tussen de 165 en 195cm. Als je de middenstang weghaalt, de ST variant, dan heb je een gewicht van 26,5kg, ideaal voor mensen tussen de 155 en 190cm. Je hebt een keuze tussen drie kleuren.

Cowboy Cross Step through ontwerp
Cowboy Cross Step through ontwerp

Terug in de prijzen vallen

Cowboy wil hiermee terug van weggeweest zijn. Het ging de laatste jaren wat “minder”, Cowboy was iets te sterk uit de startblokken geschoten.

Cowboy is de winnaar van de Eurobike 2017, de Red Dot Bicycle Design Award 2018, de Red Dot Best of the Best award voor productontwerp in 2019 en 2021, een van TIME Magazine’s “Best Inventions” van 2022 en de Wallpaper*Smart Space Award voor Most Revolutionary Personal Transport in 2023.

Met hun nieuwe Cowboy Cross willen ze opnieuw kans maken om in de prijzen te vallen.

Wij zijn alvast benieuwd naar een testrit.

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akkoord Meer info