Home Elektrische Stadsfiets Nieuw: Orbea Kemen Tour & Adventure | Elektrische fiets

Nieuw: Orbea Kemen Tour & Adventure | Elektrische fiets

Een nieuwe Urban e-bike dat ook als trekking of SUV fiets kan dienen

Door Slim Abid

Orbea maakte in 2024 heel wat lawaai met nieuws over nieuwe modellen en vernieuwingen in bestaande modellen. En voorlopig is het nog altijd niet gedaan. Eerst was er de Diem, nadien leerden we ook de Urrun 2025-update kennen.

Gisteren 16/07/2024 was het de bekendmaking van de facelift of vernieuwingen binnen de Kemen-lijn. Wat vooral opvalt sinds de Diem, is hun gepatenteerde technologie, de Diamond Glide, waarbij het kader zo ontworpen is dat de verticale flexibiliteit als een voordeel benut wordt.

De Kemen is, net zoals de Diem, een urban e-bike die zich richt op het stadsleven, maar deze Kemen moet meer zijn en zal een andere doelgroep aanspreken dan hun populaire Diem. De Kemen zal in twee versies bestaan: de Kemen Tour en Kemen Adventure, beschikbaar in 10, 20 of 30 variant, waarbij 10 het premium model is en 30 zich meer richt op onderdelen om de prijs lichtjes te drukken. De Kemen is ontworpen als een SUV e-trekking bike die je volledig kan uitrusten en beladen met cargo voor lange afstanden of een hele dag weg te zijn.

Speciaal ontworpen kader voor extra verticale flexibiliteit
Speciaal ontworpen kader voor extra verticale flexibiliteit

(ver)nieuw(de) Orbea Kemen Tour

Niet nieuw, maar vernieuwd: de Orbea Kemen bestaat al een tijdje. Nu, voor hun 2025-gamma, wordt deze volledig vernieuwd door de nieuwste technologieën van Orbea toe te passen. Het ontwerp speelt hierbij een enorme rol, met de verticale flexibiliteit door het kader van de fiets intelligent aan te passen.

Daarbij krijgen we ook het geïntegreerde stuur. Op de Kemen zal het stuur op vier manieren gepositioneerd worden en makkelijk te veranderen zijn, zodat de fiets voor meerdere gebruikers kan dienen. De Kemen is sportief, maar je kan je zithouding wel wat bepalen. Er zijn ook twee kaderversies, een met top tube en een met mid tube, voor een lagere opstap.

Het model met topbaar zal beter fietsen doordat de integriteit van de driehoek van het kader bewaard blijft. Net zoals we op de Diem zagen, worden er ook heel wat zaken geïntegreerd, zoals het voorlicht, het achterlicht, de Daytime Running Lights met USB-C-verbinding, de standaard (voet/poot) en andere accessoires.

Tour en Adventure modellen met top-tube of mid-tube voor lagere opstap
Tour en Adventure modellen met top-tube of mid-tube voor lagere opstap

Krachtige Shimano ondersteuning

We hebben hem nog niet getest, maar je kan uiteraard rekenen op krachtige prestaties. Dit is iets waar Orbea voor staat: kracht en comfort.

Met de EP6-motor geniet je van 65 Nm, voldoende om je op zo goed als elk traject 25 km/u te doen gaan. Ook opvallend is de speciaal ontworpen 630Wh-batterij, die ervoor zorgt dat de downtube mooi en esthetisch blijft, niet enorm breed en dik. De 252Wh-range extender geeft je extra opties om dit echt als een trekkingfiets voor langere afstanden te zien.

Opvallend is ook dat deze Orbea Kemen enkel beschikbaar is met een derailleur. Deze is kwalitatief en doet zeker niet onder voor een drijfriem, ook al denken veel mensen dat de derailleur een verouderd fietsonderdeel is. Het biedt nog steeds voordelen tegenover de nieuwe carbon alternatieven.

Geintegreerde verlichting van Orbea
Geintegreerde verlichting van Orbea

Kemen 10, 20 of 30

Wat zijn dan de grootste verschillen tussen de Kemen Tour 10, Kemen Tour 20 of 30? Ze zijn alle drie beschikbaar in vier kadermaten en drie kleuren, alsook in de mid- en high-tube ontwerpen voor mannen en vrouwen.

Daarnaast is ook de prijs interessant: de Kemen 10 richt zich op een aankoopprijs van 4.600 euro, de Kemen 20 op 4.000 euro en de Kemen 30 op 3.500 euro. Er zit niet heel veel verschil tussen deze modellen, maar de verschillen die er zijn, zijn wel belangrijk.

De voorvork is anders, de remmen zijn anders, en je krijgt ook een dropperpost die slechts optioneel is op de andere versies. Ook gebruik je een grotere batterij; op de Kemen 30 is deze 540Wh, terwijl de andere modellen een 630Wh batterij hebben.

Vooral de Shimano versnellingen vallen hier op: op de Kemen 10 krijg je een 11-speed, op de Kemen 20 een 10-speed en op de Kemen 30 een 9-speed. Aangezien alle modellen de Shimano EP6-motor gebruiken, weet je dat je met een 11-speed meer mogelijkheden hebt. Dit is vooral belangrijk als je vaak bergop en bergaf zult rijden of avontuurlijk wilt rijden.

Bedoeld voor meer avontuur uitgerust met dropper post
Bedoeld voor meer avontuur uitgerust met dropper post

Orbea Kemen Adventure

Daarnaast heb je dan nog de Kemen in de Adventure-variant, die slechts beschikbaar is in drie kadermaten en drie andere kleuren. Ook deze zijn lichtjes anders dan de Kemen Tour. Zo zijn de grootste verschillen tussen de Tour 10 en de Adventure 10 dat de Adventure sportiever zit en enkele andere onderdelen heeft.

Bijvoorbeeld, het heeft een kwalitatieve Fox-voorvork in plaats van een standaard voorvork en andere versnellingen. De banden zijn ook anders, om meer avontuurlijk te zijn, en de Adventure-variant heeft een ander bagagerek dat 30 kg kan dragen, in plaats van 20 kg bij de Tour. Hierdoor kan je meer cargo meenemen. Verder zijn de andere onderdelen zo goed als gelijk.

Orbea zelf noemt de Kemen Tour een polyvalente urban e-bike, terwijl de Kemen Adventure beschreven wordt als een echte e-trekkingfiets die je volledig kan uitrusten voor lange avonturen.

Ook interessant